Római király, pop együttes vagy targa tetős busz?

Több változat van a Superbusból:

  • Lucius Tarquinius Superbus (?; † ~ Kr. e. 495) volt az ókori Római Királyság utolsó legendás királya. Folyamatosan háborúkat vezetett Itália népei ellen, népét pedig a terror eszközeivel tartotta kordában.
  • Superbus egy öttagú francia pop rock együttes, akik 1999-ben alakultak. 2002-ben jelent meg az első albumuk, Aéromusical címen. Az együttes második albuma, a Pop'n'Gum 2004-ben debütált.
  • Illetve a Superbus egy alumínium vázszerkezetre, szén- és üvegszálas műanyagok felhasználásával megépült, 15 méter hosszú, 23 személy gyors közúti szállítására képes jármű.

A Hollandiában található Delfti Egyetem űrkutatási tanszékének diákjai fejlesztik a Superbus elnevezésű járgányt. A különleges koncepciójú járművel a közlekedés fenntarthatóságának problémáira próbálnak választ adni a meglévő infrastruktúra, azaz a viszonylag olcsó és már kiépített aszfaltutak jobb kihasználását célzó tömegközlekedési eszköz kifejlesztésével.

A 15 méter hosszú, áramvonalas kígyó belsejében 23-an utazhatnak a legnagyobb kényelemben, ki- és beszállásukat pedig a két oldalán elhelyezett 8-8 sirályszárnyas ajtó könnyíti meg. Az elképzelés szerint a majdan szolgálatba álló Superbus nem menetrend szerinti közlekedésre készült, hanem közvetlen viszonylaton biztosítaná az utazóközönség gyors eljutását a kiindulási ponttól a célállomásig.

Ennek biztonságos teljesítését a kiemelkedő erejű fékrendszer, a hátsókerék-kormányzásnak betudható kiváló manőverezhetőség és a Superbusba beszerelt közlekedésbiztonsági megoldások, mint a táblafelismerő és forgalomfigyelő rendszerek garantálják.

A Superbus másik erőssége a rugalmasság: kétféle utastér-kialakítást terveztek eddig, az egyiket különálló utasok, a másikat csoportok szállításához dolgozták ki. Rugalmassága ezen kívül az egyéni útvonalakban is megnyilvánul, és mivel a már meglévő, hagyományos utakon is közlekedhet, gond nélkül be tud illeszkedni a mindennapi forgalomba. Csúcssebességét természetesen nem ezeken, hanem a szintén fejlesztés alatt álló, de egyelőre még nem kiépített, Supertrack nevű pályarészeken érheti el.

A holland Superbus ráadásul környezetét is kíméli, mivel újratölthető lítium-ion akkumulátorok energiáját hasznosító villanymotorok mozgatják. Szerkezete könnyű, formája áramvonalas, így energiafogyasztása is alacsony a belsőégésű motorral hajtott, hasonló mennyiségű ember szállítására képes jelenlegi járművekkel szemben.

Ráadásul nagyméretű bőrfoteleivel pihentető kényelemet biztosít utasai számára, akik nagy sebességgel, ergonómikus, komfortos környezetben juthatnak el úticéljukig, miközben a minden utas számára biztosított multimédiás eszközökkel dobhatják fel az amúgy bambulással töltött időt.

forrás: autonavigator.hu, wikipedia.org, superbusproject.com

Videót a TimoCom magyarországi Facebook-oldalán találsz!