Védekezés a rakománylopások ellen - mit tehet a szállítási szakma a csalások megelőzése érdekében

A rakománylopások sok esetben elkerülhetők. Ezt most megkísérlem, ha nem is bebizonyítani, de legalább egy-két használható ötletet megosztok, amivel megelőzhetők.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A biztonság, mint követelmény
A holland NEA Consulting 2007-es tanulmánya szerint, melyet az Európai Parlament megbízásából készített, a rakománylopások évente több mint 8 milliárd euró kárt okoznak az EU-ban.
A következmények gyakran még súlyosabbak: a kimaradó szállítmányok termelési veszteségeket okozhatnak, amelyek a megrendelések visszavonásához, hírnévvesztéshez és legrosszabb esetben fizetőképtelenséghez vezethetnek. Megelőző lépésekkel a cégek megakadályozhatják az ilyen károk bekövetkezését - például a munkatársak felvilágosításával és praktikus ellenstratégiák alkalmazásával. A mindennapi döntések meghozatalakor pedig a biztonsági szempontokat mindig szem előtt kell tartani. Hiszen a közúti áruszállítás növekedésével együtt várhatóan a bűnözés is egyre nőni fog az iparágban. 
 
A szállítási lánc vizsgálata, a gyenge pontok megszűntetése
Ahol korábban többnyire egyéni elkövetőkkel találkoztunk, ma gyakran szervezett bandák működnek. Fantomcégek jönnek létre, amelyek visszaélnek a tisztességes vállalkozások identitásával. Emellett vannak olyan személyek, akik azért jelentkeznek egy céghez, hogy visszaéljenek annak adataival. Amennyiben ezeket a pályázókat referenciáik és dokumentumaik alapos ellenőrzése nélkül alkalmazzák, azok a továbbiakban kárt okozhatnak a vállalat számára. Ezért alaposan át kell gondolni, kinek adunk hozzáférést az adatokhoz. A rakománylopások során a gépkocsivezetők is fokozott veszélynek vannak kitéve, hiszen gyakran meg is támadják őket. A fuvarszervezők azonban technikai és szervezői eszközökkel támogathatják a sofőröket, és elejét vehetik az ilyen eseteknek. Célszerű például már az útvonaltervezés során biztonságos parkoló- és megállóhelyeket kiválasztani. A szállítási adatokról pedig a sofőrön, az irányítón és a cégvezetőn kívül lehetőleg más személy ne tudjon.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Átfogó intézkedések és elvárható szakmai gondosság
Ugyanez vonatkozik az online platformok használatára. Az informatikai stabilitás és egyszerű használat nem elegendő minőségi tényező egy fuvarbörze kiválasztásához. Az adott szolgáltató biztonsági háttere ugyanilyen fontos. A düsseldorfi IT-szolgáltató TimoCom fuvar-és raktérbörzéjével már több mint 14 éve szerepel sikeresen a piacon. Nem utolsó sorban azért, mert felhasználói jó kezekben érezhetik magukat. A cég átfogó védelmi intézkedésekkel és többszintű biztonsági hálóval igyekszik megvédeni ügyfeleit. Ennek alapját képezi a magas műszaki színvonal, amely lehetővé teszi a gyors és biztonságos munkát. Minden felhasználó egy kikémlelhetetlen biztonsági kulcson keresztül kap hozzáférést a programhoz. Emellett csak azok a cégek válhatnak ügyfelekké, melyek legalább 6 hónapja az adott iparágban tevékenykednek. A bekapcsolás előtt a TimoCom ellenőrzi a főbb üzleti dokumentumokat, illetve a szerződéskötés után is figyelemmel kíséri felhasználóit, és igyekszik kiszűrni a szembetűnő rendellenességeket az előfizetők programhasználatában. A tényleges megállapodások viszont a börzén kívül köttetnek – az üzemeltető beavatkozása nélkül. Éppen ezért a TimoCom nagy hangsúlyt fektet arra, hogy tájékoztassa ügyfeleit a lehetséges veszélyekről és a biztonságos eljárásmódokról. 
 
A legfontosabb szabályok az átláthatóbb üzletekért
A vezető nemzetközi biztosítási alkusszal, a SCHUNK Csoporttal együttműködve a TimoCom létrehozott egy ellenőrzési listát a lopások elkerülésére. Ezzel is szeretné felhívni felhasználói figyelmét arra, hogy az elvárható legnagyobb szakmai gondossággal intézzék üzleti ügyeiket. A www.timocom.hu oldalon a „Biztonság” fül alatt további információk találhatók a TimoCom Secure biztonsági csomagról, továbbá erről az oldalról letölthetők az ellenőrzési listák is.