Kő és tél, azaz Steinwinter

Mindig is érdekeltek a tervezőasztalon készülő, koncepciós járművek - legyen akár földi, vízi vagy légi. Böngészés közben találtam egy XX. század közepén készült rajzocskát, amin egy igen érdekes, futurisztikus jármű található. Ez itt:

 

Elkezdtem hasonló kinézetű koncepciókat keresni, gondoltam, biztos, hogy valami hasonló csak megvalósult. Teljesen véletlenül, egy legókkal foglalkozó blogon futottam bele a stuttgarti illetőségű Steinwinter GmbH egyik kamionjába, amit akkor még csak legóból láttam.

 

Gyors guglizás után máris előkerült ez a csoda. 1983-ban mutatták be a nemzetközi automobil kiállításon (IAA). A koncepció lényege az volt, hogy a traktor magassága csak 117 cm, tehát még egy személyautó átlagos magasságánál is alacsonyabb. Ez a méretkülönbség további extra rakteret jelentett a csatlakoztatható szerelvények esetében. Illetve számos különböző méretű, jól variálható pótot lehetett csatlakoztatni, és még buszként is funkcionált - volna.

 

A DAF és az Isuzu is érdeklődött a tervek iránt, de végül nem lett belőle együttműködés. Az alacsonyan fekvő üléspozíció szokatlan volt. A remélt fogyasztáscsökkentés sem jött be, sőt a tesztek során a sofőrök alulkormányzásra is panaszkodtak. Mivel nagyon szűkösek a források, ezért csak egy-két német és amerikai kamionos fórumra tudok támaszkodni a technikai adatokat illetően. Bár a kiadott brossúrában több típus is van, a legyártott járművet - valószínűleg - egy V8-as, 375 lóerős, Mercedes motor hajtotta.

További képeket, videót a TimoCom magyarországi Facebook-oldalán találhattok.

Forrás: thepetrolstop.com, steinwinter-stuttgart.de, flickr.com