Közlekedés télen

 

A fenti videóban elhangzottak úgy érzem megállnák ma is a helyüket. Azonban álljon itt még pár hasznos tanács télire. (Info: a Trabival kilinccsel előre veretés akar nézni a 60-as évekből, tekerjen egyből 2:20-hoz; illetve 5:40-től horror)

A „stabil úttartást” a modern gépjárművek vezetésénél készpénznek vesszük, még vizes útfelületen is. Egyszerűen csak megyünk, megállunk és kanyarodunk, ahogy arra számítunk. Az úttartás a jármű és az út felszínének kapcsolatától függ. A gumiabroncsok a tapadásuknak köszönhetően biztosítják az úttartást, ahogy a gumi kapcsolatot teremt a kemény beton felületekkel. A gumi keverékek és futófelületek folyamatos fejlesztésének eredménye, hogy a modern négy-évszakos abroncsok rendkívül hatékony tapadást biztosítanak vizes és száraz utakon egyaránt. Mikor az utat jég, vagy hó borítja, az úttartás bizonytalanná válik, mert az abroncsok nem érintkeznek közvetlenül az út aszfalt felületével és a gumi nem tapad jól a jégen. Az ABS, az öszkerékhajtás és a menetstabilizátor a kerekek sebességét szabályozzák, az útviszonyokhoz alkalmazkodva) a maximális tapadás érdekében. Az ABS nem engedi blokkolni a kerekeket fékezés közben és a menetstabilizátor nem engedi a hajtott kerekeket elpörögni, de mindkét rendszer hatékonysága elsősorban az úttartás mértékétől függ.

A leghatékonyabb módszer, hogy a jármű úttartása jeges és havas utakon is megmaradjon, az ha a kerekek kapaszkodnak. Más szóval a keréknek, (vagy valaminek, ami ahhoz szorosan illeszkedik) bele kell vájnia a fagyott felületbe, hogy a kerekek forgása befolyásolni tudja az autó sebességét és mozgási irányát. A téli gumik (vagy akár a négy-évszakos gumik) hatékonyan működhetnek a friss, vagy porhavon, mivel a gumi keményebb, mint a hó és a futófelület bordázata bele tud kapaszkodni a felszínbe. A kemény havon, vagy jégen a hagyományos téli gumik nem biztosítanak elégséges úttartást, mert nem tudnak belekapaszkodni a fagyott útfelszínbe. Ilyen esetben, a szöges téli gumik feltűnően jobban működnek, mint a szög nélküli gumik. A négy-évszakos gumik bármilyen lánccal szerelve sokkal biztosabb úttartást biztosítanak, mint bármelyik téli-, vagy szöges gumi. Ez egyszerűen azért van, mert az acél keresztbordák mélyebben hatolnak bele az út felszínébe, mint bármilyen téli-, vagy szöges gumi, amitől a kerekek jobban kapaszkodnak.

A téli vezetés legveszélyesebb elemei a fékezés és a kanyarodás. Szinte az összes modern autó képes havas úton „haladni”; a legtöbb balesetet és sérülést a fékezés és kanyarodás közbeni irányíthatóság elvesztése okozza. Bármely, lánccal felszerelt jármű, jobb teljesítményre lesz képes havas, vagy jeges utakon, mint lánc nélkül. Ez vonatkozik a szöges gumikkal szerelt, öszkerékhajtású, ABS-es, vagy bármilyen menet stabilizátorral rendelkező járműre. A kezelhetőség minden esetben jobb, ha minden kerék fel van szerelve hólánccal, mintha csak egy pár van feltéve.

 

Alapvetően az összes gépjárműtípust (személyautók, kisteherautók, teherautók, buszuk) egy meghatározó trend jellemzi: a gépjármű gyártók egyre kevesebb helyet hagynak a hóláncok használatához. Sok jármű esetében, melyeknél a használati útmutató azt írja, hogy nem alkalmazható hólánc, azonban vannak olyan alacsony szemű és kiképzésű termékek amelyek biztonságosan és kielégítően használhatóak.

Mindig nézze meg autója kézikönyvében, hogy említ e bármilyen korlátozást a hóláncok használatára vonatkozóan. Sok gépjármű esetében úgy tűnhet, hogy bőven van hely a hólánc szereléséhez, míg a valóságban a kerékjárati ívükben a térköz mérete vagy dupla kerék esetén a két kerék közti távolság korlátozott lehet.

Forrás: iceman.hu

A végére pedig egy kicsit más jellegű lánc: