Sasszeműek előnyben - vagy tartsd be a sebességet

2013 elejére lecserélik a jelenlegi, videóra rögzítő radarberendezéseket. A rendőrség visszaáll a fotók készítésére. A jelek szerint feleslegesen ruháztak be lézerblokkolóra a magyar autósok, köztük néhány hónapja még Lázár János is: a legfrissebb információk szerint a rendőrség legkésőbb az idei év végére kivonja a forgalomból az egyébként modernebbnek számító, videóra rögzítő traffipaxokat.

 

 

 

 

 

 

A lézerrel mérő szerkezetek nagy előnye, hogy a sebességmérést akár már egy kilométer távolságból is megkezdhetik. A bemért autós sebességét folyamatosan rögzíti a kamera, majd amikor az már elég közel ér, hiába lassít le, leolvassák a rendszámát is, és hamarosan postázza a csekket Szombathely. A felvételeket és a vele együtt rögzített adatokat azonban jövőre már interneten kell továbbítani, és a rendőrség szinte kezelhetetlen mennyiségű adatot kapna a másodpercenként 25 képkockát rögzítő kamerák felvételeivel.

Ez év végén a készülékek hitelesítése lejár, és azokat nem tervezi megújítani a rendőrség. Helyettük olyan új traffipaxokat állítanak szolgálatba, amelyek videó helyet 1-1 képet rögzítenek csupán az előttük elhaladó autósokról. A rendszer előnye, hogy lényegesen kevesebb adatot generál, így azokat gyorsabb lesz elküldeni és feldolgozni is. A videós rendszerekkel ellentétben – amelyek „célkeresztjét” folyamatosan, manuálisan kell a bemért autón tartani – a fotós műszerek teljesen automata módban is dolgozhatnak, nem kell melléjük feltétlenül rendőrt állítani. A legnagyobb újdonság azonban mégis az lesz, hogy az új berendezések éjszaka is képesek lesznek vakuvillantás nélküli képeket rögzíteni.

Az autósok szemszögéből a változás alighanem előnyös. A lézeres-videós berendezések, ahogy azt említettük, nagy távolságból kezdik meg az autós bemérését; mire egyáltalán észrevehető közelségbe kerül maga a berendezés vagy a mérőautó, már késő lassítani. A fényképes traffipaxok „hatótávolsága” azonban legfeljebb 200 méter, és az is csak megfelelő látási viszonyok esetén. Egyszóval, ha valaki elég szemfüles, még a „villantás” előtt lelassíthat a megengedett sebességre.

Viszont ha egyszer bemértek, hiába megyünk vissza könyörögni: a rendszer azonnal továbbküldi a készített fényképet és a mérés pontos adatait (a rögzítés helyével és időpontjával együtt). A rendőrség általában mobilinternet segítségével csatlakozik az internethálózathoz, a képeket kódolt formátumban kapja meg a szombathelyi központ.

Hamis biztonságérzetet nyújthatnak majd a manapság roppant elterjedt lézerblokkolók is. Eddig ezek akadályozták meg, hogy messziről elkezdjék bemérni az autónkat. A fényképes traffipax ezzel nem is próbálkozik, így hátrányát sem látja majd az itthon egyébként legális berendezésnek.

Mindent összevetve úgy tűnik, hogy a rendőrség a gyorsabb, modernebb adatfeldolgozás oltárán feláldozza a technológiai előrelépést. Vitathatatlan, hogy fényképekre rögzíteni visszalépés, éppen azért, mert az autósok jó eséllyel előbb látják majd meg a traffipaxot, mint ahogy az felvételt készíthetne a gyorshajtókról. Ettől függetlenül továbbra is óriási kockázat lesz megszegni a sebességhatárokat: továbbra is 30 ezer forintról indulnak a közigazgatási bírság tételei, amelyekre nagy általánosságban „belövik” a traffipaxok mérési tartományát is. 

forrás: autolabor.hu