Fellendülést jelez a második félévre a TimoCom fuvarpiaci barométer - jelenti Hajmási Péter és Hajmási Pál

Most már nem áll esőre a barométer, sőt... De előtte nézzük meg Hajmási Péter és Hajmási Pál fuvarpiaci beszámolóját:

Jelentősen javult a második negyedévben a fuvarpiac helyzete 2012 első hónapjaihoz képest. Ezt mutatják a TimoCom fuvarpiaci barométer alkalmazásának legfrissebb adatai. Eszerint a fuvarozási-szállítmányozási szakma a 2008-as gazdasági válság óta nem kezdte ilyen rosszul az évet, 2012 első negyedévében a fuvarok aránya a szabad kapacitásokhoz képest 20 százalékkal volt alacsonyabb, mint tavaly ugyanebben az időszakban. Januárban 31 százalék fuvarajánlattal 69 százalék szabad járműkapacitás állt szemben, míg tavaly ugyanebben az időszakban több fuvar volt a piacon, mint szabad raktér (54:46). 

Ez a tendencia érvényes a szlovák-, cseh- és román-magyar import, illetve export esetében is – habár nem egyenlő mértékben. A szlovák-magyar importot tekintve a fuvarok aránya már január végétől meghaladta a szabad járművekét, míg Csehországban csak áprilistól fordult át a mutató (55:45). Egyedül a magyar-cseh viszonylatban indult jobban az év, mint 2011-ben, itt a fuvarok aránya a szabad raktérhez képest 36:64 volt.
Figyelembe véve a három szomszédos ország viszonylatait, kijelenthető, hogy Magyarország számára az első félévben egyértelműen az import volt az erősebb. A barométer kisebb eltérést csak húsvét környékén jelzett, amikor is hazánkból Romániába több fuvar volt, mint fordított viszonylatban.  
 
A román fuvarpiac a tavalyihoz hasonlóan kezdte az évet idén januárban, viszont az első negyedévben egy általános visszaesés volt tapasztalható. A jogszabály-módosítások és a felvett hitelekből fakadó fizetésképtelenség következtében ugyanis számos kis- és középvállalkozás szűnt meg Romániában. Mivel a Magyarországot érintő fuvarok nagy részét a KKV-szektor látta el, a barométer adatai is visszaestek ebben az időszakban. A fennmaradt cégek munkája azonban megsokszorozódott, így a második negyedév egyértelmű javulást mutatott a román piacon. Ennek eredménye a fuvarajánlatok tekintetében várhatóan a következő félévben mutatkozik meg. A TimoCom román ügyfeleinek visszajelzése szerint a munkát befolyásolja a fuvarozókat érintő magyar jogszabály módosulása, a fokozottabb ellenőrzés, hiszen büntetések kiszabása esetén a román fuvarozók addig nem hagyhatják el az országot, amíg azt ki nem egyenlítették, ez pedig csúszást okoz a szállításban. 
 
Az előző éves tendenciák és a mutató jelenlegi állása alapján tehát az év második felében várható jelentősebb fellendülés az említett három országban és általában az európai fuvarpiacon.  
 
A fuvarpiaci barométer az európai közúti fuvarozás fuvar- és raktérajánlatai alapján mutatja meg az aktuális piaci helyzetet. A TC Truck&Cargo® fuvarbörzében regisztrált 85.000 felhasználó naponta 300.000 fuvar- és raktérajánlatot tesz közzé, amit a fuvarpiaci barométer elemez és megoszlásukat valós időben jeleníti meg.  
 
 
Már elérhető online a TimoCom és az MKFE közös szolgáltatása: dönts a TimoCom barométerének segítségével! A www.mkfe.hu oldalra látogatóknak lehetősége nyílik a fuvarpiac azonnali elemzésére, ezáltal gyors döntések meghozatalára; nem csak a román-cseh-szlovák-magyar viszonylatokban, hanem egész Európára vonatkozóan.

A videó forrása: YouTube; kép forrása: Google